Grootste uitdeelactie met vleesvervangers ooit

nl-proeft-oma-440x340Nederland staat aan de vooravond van de grootste uitdeelactie ooit, meldt Natuur&Mileu.  Vanaf woensdag 10 april deelt Natuur & Milieu twee miljoen vleesvervangers uit, mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij. Nooit eerder is zo’n grote uitdeelactie van vleesvervangers in Nederland vertoond. 

De actie is onderdeel van de campagneNederland Proeft!,waarin Nederland op grote schaal kennismaakt met vleesvervangers. Het doel is om consumenten te stimuleren om vlees meer te laten staan en te kiezen voor een lekker plantaardig alternatief.
Drie uitdeelweken
Iedereen die vlees, vis óf een vegetarisch alternatief bij Jumbo koopt, krijgt er een gratis vleesvervanger bij. Op 10 april start de eerste uitdeelweek, 24 april de tweede en 29 mei start de laatste uitdeelweek. De actie is een initiatief van Natuur & Milieu in samenwerking met Jumbo supermarkten en de producenten van vleesvervangers Vivera en de Vegetarische Slager. De actie is onderdeel van de flexitariërcampagne van Natuur & Milieu.
Flexitarier
Minder vlees eten is goed voor gezondheid, dierenwelzijn en milieu. Steeds meer mensen zijn flexitariër: iemand die minimaal 1 keer per week het vlees laat staan. Onderzoek van Motivaction toont aan dat 87% van de Nederlanders flexitariër is. Natuur & Milieu helpt mensen graag om de overstap naar minder vlees te maken en voorziet hen van recepten, praktische tips en wijst hen op lekkere alternatieven.

Olof van der Gaag, hoofd marketing & campagnes van Natuur & Milieu: ‘We laten Nederland massaal kennismaken met lekkere en gezonde alternatieven voor vlees. Proeven, proeven, proeven is de beste strategie om mensen over de drempel te helpen.’

Colette Cloosterman-van Eerd, directeur Formule en Marketing van Jumbo Supermarkten over de deelname van Jumbo aan de actie: ‘Lekker, gezond en gevarieerd eten met duurzame producten vinden wij zeer belangrijk. Daarom bieden wij onze klanten graag een gevarieerd en uitgebreid assortiment aan tegen de laagste prijs. Daar passen deze vleesvervangers perfect bij. Ik hoop dat we met deze actie veel mensen inspireren om af en toe te kiezen voor een gezond en duurzaam alternatief voor vlees.’

Enkele feiten over vlees:

  • De CO2-uitstoot van 1 vleeshamburger is gelijk aan die van 7 vegaburgers
  • Voor de productie van 1 kilo biefstuk heb je een waterhoeveelheid nodig die gelijk staat aan 2500 keer het toilet doorspoelen
  • Vleesconsumptie is verantwoordelijk voor 12 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
  • Als iedereen in Nederland een dag in de week geen vlees eet, levert dat dezelfde CO2-besparing op als 1 miljoen auto’s per jaar van de weg.

Bron en foto: Natuur en Milieu

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *