In Groningen hebben we de afgelopen periode gekeken wat we als abri’s hebben. Ze zijn er in verschillende soorten en smaken. Van moderne, goed verlichte bushokjes met comfortabele zitplaatsen tot eenvoudige, minimalistische constructies die vooral functioneel zijn.
Deze abri’s bieden waardevolle beschutting tegen het weer en geven reizigers een plek om te wachten, maar hun uitstraling en kwaliteit kunnen sterk variëren. Ook worden ze gebruikt voor milieuopslag zoals deze bushalte Kropswolde.
Echter, terwijl de fysieke wachtruimtes nog steeds aanwezig zijn, staat het openbaar vervoer zelf onder grote druk. Vandaag lezen we dat vervoersmiddelen binnen Nederland peperduur zijn geworden en met alle plannen die er spelen, kan het zomaar zijn dat de kosten in de toekomst nóg hoger worden of zelfs onbetaalbaar. Dit heeft directe gevolgen voor de bereikbaarheid van veel gebieden, vooral op het platteland.
In Groningen en vele andere delen van Nederland verdwijnen buslijnen en haltes. Dit maakt dat steeds meer plaatsen slecht bereikbaar zijn. Deskundigen spreken zelfs van vervoersarmoede: een situatie waarbij mensen onvoldoende toegang hebben tot openbaar vervoer, wat hun mobiliteit en daarmee dagelijkse levenskwaliteit beperkt. Buiten de spitsuren en in het weekend rijden bussen vaak minder frequent of helemaal niet meer. Daarnaast zijn de afstanden tussen haltes langer geworden en maken bussen soms vreemde omwegen om opgeheven lijnen te compenseren.
Deze ontwikkelingen stellen niet alleen reizigers, maar ook gemeenten en vervoersbedrijven voor grote uitdagingen. Terwijl de infrastructuur zoals abri’s er meestal nog staat, staat het systeem daar omheen onder druk. Er wordt gezocht naar creatieve oplossingen, zoals het inzetten van minder polluerende vervoersmiddelen, buurtbusjes en alternatieve vervoersconcepten om vervoersarmoede tegen te gaan. Toch is het duidelijk dat het openbaar vervoer in Groningen en elders flink moet veranderen om toekomstbestendig te blijven, met betrouwbare, betaalbare en toegankelijke verbindingen voor iedereen.
Abri’s vormen daarin een belangrijk onderdeel van de Reiservaring: een veilige, comfortabele plek om op de bus te wachten kan het verschil maken tussen een lastige of aangename reis. Het verdient dan ook aandacht om deze wachtruimtes goed te onderhouden en waar mogelijk te verbeteren, zodat ze passen bij de wensen van de reizigers in deze uitdagende tijden.
Tijd om aandacht te besteden aan de vormen van Abri’s. Veranderen in “kunstobjecten” zoals we bijvoorbeeld kunnen zien op de site van nationalgeographic
Foto’s: Jan Hendrik van der Veen