Bereikbaarheid noordoostelijk deel Groningen moet beter

groningen-oosterparkwijk-oosterhamrikkade-1Het college laat het alternatief van de buurtorganisaties voor een route door de Oosterhamrikzone onderzoeken. Dit alternatieve plan wordt meegenomen als volwaardige variant. Dat is besloten na overleg met de buurtorganisaties.

groningen-korrewegwijk-korreweg-gerrit krolbrug-1De gemeente, provincie en Rijkswaterstaat maken plannen om het UMCG en het noordoostelijke deel van de binnenstad beter bereikbaar te maken vanuit de regio. Deze plannen hangen samen met het vervangen van de Gerrit Krolbrug, die versleten is. In de planvorming wordt niet alleen gekeken naar de bestaande route via de Korreweg, maar ook naar een nieuwe route door de Oosterhamrikzone voor de auto, de fiets en het openbaar vervoer. Er lagen al enkele varianten voor een mogelijke alternatieve route op tafel. Met de nieuwe variant van de bewonersorganisaties is daar één bij gekomen.

Variant bewonersorganisaties
In de variant van de buurtorganisaties wordt de Oosterhamrikbaanbrug, ook bekend als de ‘busbaanbrug’,  beperkt opengesteld voor fietsers en vrachtwagens die daar hun bestemming hebben. Daaraan gekoppeld komen er betere voorzieningen voor de fiets bij P+R Kardinge. En in de toekomst een P+R voor de Simmerenlocatie aan de Ulgersmaweg.

Planning
Momenteel wordt van alle varianten onderzocht wat de voor- en nadelen en de effecten voor de omgeving zijn. Het college wil eind dit jaar aangeven welke variant de voorkeur krijgt. Voor die tijd wordt bekend hoe het verder gaat met de Gerrit Krolbrug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *