Bloeitijd van het hof van Saksen in Groninger Museum

Dresdener Gemäldegalerie Alte Meister

Pietro Antonio Graf Rotari, Man met bontmuts en de rechter wijsvinger geheven, Dresdener Gemäldegalerie Alte Meister

13 december 2014 tot en met 25 mei 2015

Een van de best bewaarde geheimen van de Europese kunst zijn de verzamelingen in Dresden. De kunstcollecties die de keurvorsten van Saksen hier in de achttiende eeuw bijeen brachten, behoorden tot de mooiste en beroemdste in Europa. ‘Het geheim van Dresden – van Rembrandt tot Canaletto’ toont een keuze uit hun indrukwekkende schilderijenverzameling, die tegenwoordig de kerncollectie vormt van de Gemäldegalerie Alte Meister in Dresden. Er zijn topstukken te zien als Rembrandts Roof van Ganymedes (1635), maar ook schilderijen van meesters die ooit beroemd waren maar nu (bijna) vergeten zijn. Samen vertellen ze het verhaal van de bloeitijd van het hof van Saksen in de achttiende eeuw.

Saksen was al een van de welvarendste Duitse staten toen in 1697 de keurvorst, August de Sterke, ook het koningschap van Polen wist te verwerven. Hij onderstreepte zijn nieuwe status onder de vorstenhoven in Europa door het starten van ambitieuze bouwprojecten en het aanleggen van een imponerende kunstverzameling die zich kon meten met de grootste koninklijke collecties van zijn tijd. Zijn verzamelactiviteiten werden na zijn dood tot ver in de achttiende eeuw voortgezet door zijn zoon August III. De culturele rijkdom in Dresden werd zo groot, dat het als ‘het Florence aan de Elbe’ werd bestempeld. De schilderijenverzameling werd geleidelijk aan steeds meer voor publiek opengesteld, waardoor een van de eerste openbare musea in de wereld ontstond. Goethe, die de Gemäldegalerie vaak bezocht, beschouwde het als een waar heiligdom van de kunst.

Vanwege een verbouwing komt een deel van de collectie van de Gemäldegalerie Alte Meister beschikbaar voor deze tentoonstelling. ‘Het geheim van Dresden’ vertelt in een aantal thematische hoofdstukken over de belangrijke rol van kunst in het achttiende-eeuwse Saksen. Daarbij zijn er onder meer mythologische schilderijen van Rembrandt en Carracci te zien, portretten door Titiaan en Velazquez, gezichten op Venetië door Canaletto, en landschappen door Philips Wouwerman en Claude Lorrain.

Behalve in Groningen zal deze tentoonstelling ook in München en Wenen te zien zijn. Er verschijnt een uitvoerige Duitstalige catalogus, en een beknoptere Nederlandse versie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *