Nieuwe brug bij Zuidhorn

zuidhorn-nieuwe brug-1Zaterdag 24 mei 2014 werden de liggers voor de nieuwe vaste brug bij Zuidhorn geplaatst. Op het moment van plaatsen zijn het de langste, voorgespannen prefab liggers ooit geplaatst in Europa en waarschijnlijk ter wereld. Het plaatsen van de liggers is één van de hoogtepunten in dit project.

Het plaatsen werd in drie fases uitgevoerd. Donderdag 22 mei en vrijdag 23 mei 2014 werden de kortere liggers (vier aan elke zijde van het kanaal) geplaatst. Zaterdagavond werd vanaf 20.00 uur de langste liggers van 68 meter over het Van Starkenborghkanaal geplaatst. Dit plaatsen gebeurde met drie van de grootste mobiele telescoopkranen die in Nederland beschikbaar zijn. De bouw van de nieuwe vaste brug tussen Noordhorn en Zuidhorn is onderdeel van het project hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Deze hoofdvaarweg wordt verbreed en verdiept en zo geschikt gemaakt voor schepen met meerdere lagen containers. Een deel van de oevers wordt eveneens aangepast en vervangen. Over het Van Starkenborghkanaal komen diverse nieuwe bruggen.

Alle foto’s: klik hier

De provincie Groningen leidt het project in opdracht van Rijkswaterstaat, eigenaar van de hoofdvaarweg. De nieuwe vaste brug leggen we aan ter hoogte van de nieuwe wijk Oostergast. De op- en afritten aan weerszijden van de brug worden gemaakt van grond die is vrijgekomen bij het uitdiepen en verbreden van het Van Starkenborghkanaal. De wegomlegging van de N355 sluit straks aan op de nieuwe brug. Onder de Langestraat in Noordhorn is een tunnel aangelegd, die aansluit op de nieuwe rotonde bij bedrijventerrrein Mokkenburg. De aannemer in dit project is GMB. Oosterhof Holman is door GMB als onderaannemer ingeschakeld om de weg aan te leggen. De betonnen liggers zijn gefabriceerd door Haitsma Beton B.V.

Foto’s: Geert van Duinen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *