ProRail neemt maatregelen na bijna treinramp

natuur, landschappenProRail heeft maatregelen genomen en extra controles ingebouwd om te voorkomen dat er een ongelukken gebeuren door een verkeerde aanleg van spoorinfrastructuur. Uit een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat Groningen vorig jaar maart aan een treinramp is ontsnapt. Doordat een Engels wissel verkeerd was aangelegd, kwam een goederentrein met gevaarlijke stoffen van DB Schenker op het verkeerde spoor terecht. Doordat de machinist ingreep, werd voorkomen dat de trein ontspoorde of tegen andere treinen botste.

De goederentrein met gevaarlijke stoffen kwam op 6 maart 2012 op het verkeerde spoor terecht bij het nieuwe station Groningen Europapark. Dat spoor was niet voor de ingestelde rijweg bedoeld. Daarbij ontstond het risico dat de goederentrein ontspoorde of in aanrijding kwam met andere treinen of objecten. Omdat er geen trein op het andere spoor stond en de machinist alert reageerde, had het incident verder geen grote gevolgen.

Foutieve tekening

Het Engelse wissel werd verkeerd geplaatst, doordat ProRail een foutieve tekening aanleverde bij ingenieursbureau Movares. Op die tekening kwam de lay-out en de besturing van de wissels niet overeen met de situatie waarbij de treindienstleiding de rijweg instelt. Deze fout werd door geen van de betrokken partijen opgemerkt.

ProRail zegt dat diverse richtlijnen, test en controles de fout onvoldoende naar boven hebben gebracht. De spoorbeheerder heeft de richtlijnen inmiddels aangepast en gaat er strenger op toezien.

Extra controles

Verder zijn er diverse maatregelen genomen en extra controles ingebouwd. Zo wordt voortaan als de aanleg van een Engels wissel klaar is, eerst met een spoorbak of werkbak over het spoor gereden voordat er treinen overheen worden gestuurd.

Spooraannemers en ingenieursbureaus zijn vorig najaar op de hoogte gesteld van de maatregelen. Daarnaast wordt in overleg met het ILT een werkwijze ontwikkeld waarbij de veiligheid ook gewaarborgd blijft als meerdere partijen de verantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering van een project.

Onderzoek

De Inspectie start een thema-onderzoek naar het ontwerpen en uitvoeren van nieuwbouwprojecten. Daarin wordt ook de controle op tekeningen van spoorinfrastructuur meegenomen. ProRail verleent zijn medewerking aan dit onderzoek. De spoorbeheerder heeft vanaf begin dit jaar extra inspecties op bouwplaatsen ingesteld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *