Recreatie en toerisme Groningen in debat met de politiek

groningen-centrum-martinikerkhof-provinciehuis-verkiezingsdebat toerisme-1Gistermiddag, 5 maart, organiseren RECRON (Recreatie Ondernemers Nederland), HISWA Vereniging (Watersportondernemers), KHN (Koninklijke Horeca Nederland) en MKB Noord Nederland, in samenwerking met de provincie, in de Statenzaal van het provinciehuis een verkiezingsdebat over toerisme en recreatie in Groningen.

De toeristische branche is van groot belang voor de economie en de leefbaarheid in onze provincie. Maar er zijn bedreigingen, zoals een afname van de bestedingen van consumenten als gevolg van de economische recessie en imagoschade door de aardbevingen. Over deze ambities en de koers voor toeristisch en recreatief Groningen ging men in debat. Na een welkomstwoord van gedeputeerde Yvonne van Mastrigt gaven drie ondernemers een inleiding van hun bedrijf en ambities. Keimpe Postema van ’t Feithhuis in Groningen, John Stalman van Allround Watersport in Kropswolde en Carine Fluttert van Recreatiebedrijf de Wedderbergen in Wedde.

Alle foto’s: klik hier 

Er gaat niets boven Groningen, maar de parels van Groningen moeten meer op de kaart gezet worden. Gedeeltelijk is men er in geslaagd dit te bereiken zoals het gebied rond en om het Lauwersmeergebied, de vestingplaats Bourtange en de verbetering van het fietsknooppunten.

groningen-centrum-martinikerkhof-provinciehuis-verkiezingsdebat toerisme-8Een pleidooi voor de bewustmaking van de contacten, te luisteren naar de ondernemers en de netwerken versterken, verbinden en te ondersteunen. De MKB bedrijven zijn goed voor 80 procent van de economie en op de toeristische ladder staat Groningen onderaan. John Stalman maakte een vergelijk met de stad Leer waar inmiddels een omzet in de toeristische sector wordt gegenereerd van 97,3 miljoen euro met daar aan gekoppeld 2540 arbeidsplaatsen. Ziet de sterke punten van de provincies om ons heen en ziet de zwakte van Groningen. Hij vraagt zich af delen we wel de juiste dingen. Het roer moet om. Groningen moet zich op nieuw uitvinden. Effecten van ontwikkelingen moeten gemeten worden naar omzetten en niet alleen bereikbaarheid. Onderneemster Carine Fluttert ervaart de negatieve gevolgen bij het noemen van de naam Oost-Groningen. Een gebied met een prachtig natuurgebied met vele mogelijkheden die voor velen onbekend zijn. Toch ziet zij kansen die zij niet onbenut wil laten.

Dagvoorzitter Gijs Nillessen nam met het aanwezige publiek via een APP interactieve vragen vragen door waarvan de uitkomst na de pauze werd bediscuceerd met de politiek. Kortom, er zal snel iets moeten gebeuren wil Groningen hoger om de toeristise ladder komen te staan. Een plekje op schuiven lijkt niet zo moeilijk om te realiseren maar de effecten zijn groots als het gaat om groei en werkgelegenheid. De kansen liggen er, dus aan het WERK!

groningen-centrum-martinikerkhof-provinciehuis-verkiezingsdebat toerisme-5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *