Groningen ontwikkeld nieuw historisch museum

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum gaat in samenwerking met het Groninger Museum en de Groninger Archieven doorgroeien naar een historische ontmoetingsplek (hub). Hiervoor wordt een plan van aanpak ontwikkeld. Het plan van aanpak is begin januari 2019 gereed en moet bestaan uit een heldere missie, programmering op hoofdlijnen en financiële kaders voor investeringen en exploitatie.

Ook de afstemming met samenwerkingspartners, een duidelijke keuze voor doelgroepen en een marketingconcept vormen belangrijke onderdelen van het plan.
De gemeente en de provincie Groningen hebben extra budget voor ontwikkeling en exploitatie van het nieuwe museum beschikbaar gesteld.

Wethouder cultuur Paul de Rook zei tijdens de kick-off vanmorgen in het Noordelijk Scheepvaartmuseum: “Het Groninger Museum, de Groninger Archieven en het Noordelijk Scheepvaartmuseum hebben aangegeven dat ze toe willen naar een gezamenlijke visie op de presentatie van de geschiedenis van stad en provincie.
De gemeente en de provincie hebben dit initiatief omarmd.” Met het historisch museum willen de partijen de geschiedenis en de verhalen van Groningen zowel van de stad als het ommeland, een zichtbare plek in het historisch kwartier van de stad geven.

Het museum zal naast een vaste presentatie, ruimte bieden aan een netwerk van culturele instellingen en musea om historische thema’s te presenteren. Ook de bezoekers kunnen meedenken over de programmering van het museum. Het Noordelijk Scheepvaartmuseum heeft sinds 2016 met haar programmering geëxperimenteerd, waarbij zij het aanbod heeft verbreed naar het thema Groninger geschiedenis. Voorbeelden zijn o.a.: Made in Stad – Vijf Groninger bedrijven, Kerstvloed 1717 en Groningen in 3D, de stad in stereofoto’s 1868-1940, in samenwerking met de Groninger Archieven.

Het plan van aanpak is begin januari 2019 gereed en moet bestaan uit een heldere missie, programmering op hoofdlijnen en financiële kaders voor investeringen en exploitatie. Ook de afstemming met samenwerkingspartners, een duidelijke keuze voor doelgroepen en een marketingconcept vormen belangrijke onderdelen van het plan.
De gemeente en de provincie Groningen hebben extra budget voor ontwikkeling en exploitatie van het nieuwe museum beschikbaar gesteld.

Foto’s: Siebrand Wiegman

Één reactie op “Groningen ontwikkeld nieuw historisch museum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *