Eind 2017 extra sneltrein Leeuwarden

transport-treinen-spoorbaan-1Om de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden mogelijk te maken, is er een tunnel onder het spoor bij de Paterswoldseweg nodig. Volgens de gemeente, provincie en ProRail is deze ‘ingrijpende maatregel’ in het kader van de verkeersveiligheid noodzakelijk.

Al lang wordt er gepraat over een extra sneltrein tussen de twee provinciehoofdsteden. De huidige treinen zitten regelmatig overvol.

Reizigers blijven soms achter op de stations. De bedoeling is dat Arriva vanaf eind 2017 met een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden gaat rijden, elk uur vanaf 7.00 tot en met 19.00 uur. Maar voordat het zover is, zijn er allerlei maatregelen rond het spoor nodig.

Hoendiep
Zo moet onder meer het spoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk over een lengte van acht kilometer worden verdubbeld. Dat maakt een toekomstig station in Hoogkerk mogelijk. De overwegen Hoendiep en Zuiderweg veranderen van enkelsporige in dubbelsporige overwegen. En bij deze overwegen wordt het autoverkeer van de fietsers gescheiden.

Verkeersonveiligheid
En verder zijn gemeente, provincie en ProRail het erover eens geworden dat er op de Paterswoldseweg een tunnel voor al het verkeer moet komen. Dit om de ‘toegenomen verkeersonveiligheid’ door de extra sneltrein tegen te gaan.

Werkzaamheden
De maatregelen om de extra sneltrein mogelijk te maken kosten ruim 144 miljoen euro. Volgens planning beginnen de werkzaamheden aan het spoor en wegen eind 2015. Twee jaar later moet de extra trein gaan rijden. Het zogeheten ‘realisatiebesluit’ ligt in september in Provinciale Staten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *