Groningen Fietsstad

Fietsenstalling centraalstation-0248Fietsstrategie ‘Wij zijn Groningen Fietsstad
In de komende jaren zullen duidelijke keuzes gemaakt moeten worden om het groeiende fietsverkeer in Groningen de ruimte te bieden. 
Dat blijkt uit de fietsstrategie van het college van B&W.

Nergens ter wereld fietsen relatief gezien zoveel mensen als in Groningen. Maar liefst zestig procent van alle verkeersbewegingen gebeurt op de fiets. Het college wil dat graag verder uitbreiden, maar is zich ervan bewust dat daarvoor duidelijke keuzes nodig zijn.
Wethouder Paul de Rook: “We hebben in Groningen een lange traditie van goed en helder fietsbeleid. Die traditie willen we zeker voortzetten om de stad economisch vitaal, bereikbaar en gezond te houden. Daarvoor geven we, nog meer dan voorheen, ruimte aan de fiets.”

Met het groeiend aantal inwoners van de stad, neemt ook het aantal fietsers toe. Bovendien zorgen nieuwe ontwikkelingen, zoals de e-bike voor meer drukte op de fietspaden.

In de nieuwe fietsstrategie is natuurlijk aandacht voor het oplossen van bekende problemen, zoals stallingen in de binnenstad en een goed fietsnetwerk. Nieuw is dat het college meer dan voorheen inzet op gedragsbeïnvloeding en zelflerend vermogen van fietsers. Ook nieuw is de Fiets Effect Analyse (FEA). Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen zal voortaan vanaf het begin van de planvorming gekeken moeten worden naar de gevolgen voor de fiets.
Om de fiets letterlijk en figuurlijk meer ruimte te geven, zijn verschillende maatregelen denkbaar. De meeste van die maatregelen kosten ook geld. Daarom wil het college de komende tijd met de stad en de gemeenteraad in discussie over de prioriteiten. Bijvoorbeeld het verwarmen van hoofdfietsroutes met aardwarmte om ze duurzaam sneeuw- en ijsvrij te houden. Of het aantrekkelijker maken van P+R terreinen en stations om daar over te stappen op de fiets. Meer ruimte voor fietsers op de Diepenring of het herinrichten van de Korreweg als fietsstraat. Maar ook bijvoorbeeld de uitbreiding van fietsenstallingen, zowel in de binnenstad als in de wijken.

Foto’s: Archief Siebrand Wiegman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *