Groningen kleurt oranje in campagne tegen geweld

Met de verlichting van één van de kunstobject in Groningen, ‘Ultra’ aan de Emmasingel, ging gisteren 25 november, de jaarlijkse campagne Orange the World in Groningen van start. Tijdens deze internationale campagne wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor geweld tegen vrouwen en meisjes. Van 25 november tot en met 10 december worden diverse prominente gebouwen, plekken en objecten oranje verlicht, zoals het Academiegebouw van de RUG en DOT Groningen.

Bredere focus

Tijdens de Groningse campagneweek wordt ook aandacht besteed aan (seksueel) geweld tegen mannen. De grens tussen slachtoffer of dader zijn, is lang niet altijd even scherp: voormalige slachtoffers kunnen later ook dader worden. Dit is echter onderbelicht terwijl dit perspectief ook niet mag ontbreken. In Groningen pakken we dit probleem breed aan en richten de campagne op jongeren, (internationale) studenten, vrouwen en meisjes, mensen van kleur en mannen en jongens.

Activiteiten

De gemeente en de Nachtraad Groningen organiseren onder de naam ‘Choose to Change’ diverse activiteiten in de stad. Omdat er, hoe de vlag er ook voorstaat, altijd iets te kiezen is en zelfs de kleinste stap veel verandering teweeg kan brengen. Ook de Vrouwenopvang, het Discriminatie Meldpunt, Vrouwencentrum Jasmijn, de GGD, Sense Noord Nederland, BLOG (Black Ladies Of Groningen), The Women’s March, Urban House, Nachtraad, de Nachtburgemeester en het Forum werken mee aan dit veelzijdige programma. De activiteiten zijn tijdens de campagnedagen voor alle Groningers toegankelijk. De rest van het jaar zijn de activiteiten gericht op daar waar het nodig is.

Digitaal bijwonen

Dit jaar worden alle activiteiten vanwege de Corona maatregelen digitaal georganiseerd. Door middel van podcasts, videoseries, blogs en andere media zijn ze te bekijken en bij te wonen. De activiteiten zijn te vinden op Dat is Groningen www.datisgroningen.com en op Facebook.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.