Hel van het Noorden 42e editie

Vandaag, 24 november, de 42e editie van de ‘Hel van het Noorden’.  En bij de naam horen barre november omstandigheden, immers de roeiwedstrijd ontleend zijn naam hieraan. Ruim tweehonderd boten gingen te water. De race was te aanschouwen vanaf de Oosterlijke oever van het Eemskanaal.

Historie

De wedstrijd vindt zijn oorsprong in een timetrial die voor het eerst werd georganiseerd in 1975 op het van Starckenborghkanaal door de G.S.R. Aegir. Na een aantal succesvolle wedstrijden werd de Hel ontdekt door de Koninklijke Nederlandsche Roeibond (KNRB) en sindsdien heeft de Hel vaak gediend als een belangrijk trialmoment voor selectieroeiers van de KNRB. In 1988 werd de wedstrijd van het Starckenborghkanaal verplaatst naar het Eemskanaal. Dit kwam doordat Aegir dat jaar verhuisde van ´de Punt´ naar de Stockholmstraat, waardoor het logistiek voor de hand lag de wedstrijd naar het Eemskanaal te verplaatsen. Daarnaast bood het Eemskanaal meer mogelijkheden voor het toenemende aantal inschrijvingen. Tot op de dag van vandaag is het Eemskanaal het strijdtoneel.

Fotograaf Jan Hendrik van der Veen fietste het Roeierspad om deze editie op zijn manier vast te leggen. Alle foto’s: klik hier (tekst gaat door onder de foto’s)

De Hel van het Noorden is in de loop der jaren uitgegroeid tot één van de belangrijkste selectiemomenten van veel verenigingen en internationale roeiers. In de skiff of twee-zonder kunnen roeiers zich aan elkaar en aan de buitenlandse concurentie meten. Sins 1986 worden de tijdmetingen van de Hel van het Noorden elektronisch vastgelegd. De afgelopen jaren is er flink gesleuteld aan het tijdwaarnemingssysteem. Met behulp van vernieuwde technieken wordt er op elke kilometerpost een signaal verstuurd op het moment dat de roeiers deze passeren. Zo kan de race live op Aegir of mobiele telefoon worden gevolgd. Tevens kunnen de roeiers en coaches zo nauwkeurig zien hoe de opbouw van de race is en waar meer winst behaald kan worden. Op 23 november 2009 had de Hel van het Noorden een primeur, in dat jaar werd het Eemskanaal namelijk voor het eerst voorzien van een oproeibaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat de roeiers minder lang aan de start hoeven te wachten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

https://www.google.com/recaptcha/api.js?onload=wpcaptcha_captcha&render=6Ld6aHkiAAAAAJO4jmoAztyjjvYBemgp-ytOPJFZ&ver=1.23