Supermarkten deze week in teken van Bewuste Visweek

groningen lauwersoog vissen scharren (2 van 4)Supermarkten staan deze week in het teken van de Bewuste Visweek. Bij vrijwel alle winkels staan het MSC- en het ASC-keurmerk centraal, zodat de consument niet om de keuze voor bewuste vis heen kan. De keurmerken garanderen dat de vis is gevangen of gekweekt op een manier die de natuur in zee en kustgebieden behoudt. De Bewuste Visweek is een initiatief van MSC, ASC en het Wereld Natuur Fonds samen met 30 supermarktketens, visleveranciers en bekende voedingsmerken.

Kijk op www.bewustevisweek.nl voor meer informatie over de Bewuste Visweek, onze organisaties en partners. Ook vind je daar de visquiz en een animatiefilmpje over de visweek.

Dit jaar doen nog meer partijen mee aan de Bewuste Visweek dan in 2013, toen het initiatief voor het eerst werd gehouden. Supermarkten besteden op de winkelvloer en via sociale media aandacht aan de Bewuste Visweek. Het startschot werd vandaag gegeven in het centrum van Leiden waar voorbijgangers vishapjes konden proeven. Consumenten maken al steeds vaker de bewuste keuze als zij voor het visschap staan. Supermarkten springen in op deze groeiende vraag, blijkt uit het feit dat inmiddels één op de drie visproducten in de Nederlandse winkels het MSC– of ASC-keurmerk heeft.
 
Nu bewust kiezen, is blijvend genieten

Tijdens de Bewuste Visweek worden consumenten in supermarkten erop gewezen dat zij heel eenvoudig kunnen bijdragen aan een gezonde zee. Producten met het blauwe logo van de Marine Stewarship Council (MSC) garandeert dat de vis duurzaam is gevangen. Dat betekent dat er niet teveel vis wordt gevangen en dat de vissers geen blijvende schade aan het leven in en om de zee toebrengen. Het groene logo van de Aquaculture Stewardship Council (ASC) staat voor kweekvis die afkomstig is van kwekerijen die de natuurlijke omgeving niet aantasten, verontreiniging van rivieren en kustgebieden voorkomen en goed omgaan met hun werknemers.

De Bewuste Visweek wordt omarmd door vrijwel alle supermarktketens, waaronder Albert Heijn, C1000, COOP, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, MCD supermarkten / Boon, PLUS, Poiesz, Spar en inkooporganisatie Superunie. Dit jaar doen ook diverse visleveranciers en merken mee door aandacht te geven aan de Bewuste Visweek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *