Fotojournalisten leggen 25 januari het werk neer

De redacties van Nederlandse (nieuws)media hoeven vrijdag 25 januari niet te rekenen op actueel beeldmateriaal. Ruim 450 fotojournalisten leggen die dag hun werk neer en voeren die dag actie samen met de NVJ/NVF, omdat ze meer waardering voor hun vak én toekomstbestendige tarieven willen. De fotojournalisten vrezen dat, als het zo doorgaat, fotojournalistiek over tien jaar nog slechts een veredelde hobby is

De actie wordt gesteund door tal van internationale journalistieke organisaties, zoals de NUJ in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, De Vereniging van Beeldjournalisten in België, de Europese Federatie van Journalisten EFJ en de vakbond FNV.

De actie is gericht tegen alle media die ondermaatse tarieven voor nieuwsfoto’s betalen. De fotojournalisten hebben drie eisen: ze willen dat online tarieven gelijk worden gesteld aan de tarieven voor plaatsing van hun foto in print, meer zeggenschap over het auteursrecht van hun eigen foto’s en ze willen een indexatie van de tarieven met 14 procent (inflatiecorrectie vanaf 2010).

Actie voor de deur van het ANP/HH

Niet alleen leveren de fotojournalisten op vrijdag 25 januari geen beeldmateriaal aan, op deze dag voeren zij ook actie voor de deur voor het ANP/HH (het grootste fotopersbureau van Nederland) in Den Haag. Ze overhandigen de directie van het ANP/HH een advertentie met de namen van alle deelnemende fotojournalisten, waaronder veel Zilveren Camera-winnaars. Deze advertentie staat op vrijdag ook in een aantal landelijke dagbladen. Hiernaast poseren de actievoerders bij een groot doek met daarop de tekst: ‘Fotojournalistiek heeft een prijs!’.

50 procent spreekt zich uit

In Nederland zijn er ongeveer 1.000 fotojournalisten. Dit betekent dus dat 50 procent van hen zich durft uit te spreken voor toekomstbestendige tarieven en meer zeggenschap.

Bron: Nederlandse Vereniging voor Journalisten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *