Groningen beelden centrum – ‘Bro Bro Brille’

In het centrum van Groningen in de Ebbingestraat, naast V&D, staat een beeld van Gunnar Westman. Het Deense kinderliedje was voor Gunnar Westman aanleiding dit beeld van dansende kinderen te maken. ‘Bro Bro Brille’ betekent Brug Brug Brille, een kruip-door-sluip-door spelletje.

 

Het beeld van Westman heeft een gesloten vorm en is gemaakt uit een cilindervormig stuk graniet, afkomstig van een oude wals. Deze grondvorm is duidelijk in het beeld terug te zien.

De beweging die de figuren maken – het dansen in een kring – lijkt aangepast te zijn aan de vorm van het materiaal. Het reliëf is ondiep, met uitzondering van de twee grotere mensen die met hun armen omhoog staan. Hierdoor wordt de gesloten vorm naar boven toe opengebroken. De sterk vereenvoudigd weergegeven kinderfiguurtjes lijken bijna vastgeplakt te zitten aan deze twee figuren. Het beeld wordt door het verschil in diepte in tweeën gedeeld, waarbij de kinderen het onderste gedeelte vormen en de volwassenen het bovenste.

De directie van Vroom & Dreesman schonk het beeld in 1958 aan de stad Groningen, ter ere van de opening van het warenhuis.

Liedtekst “Bro,bro, brille!’

Bro, bro, brille!
Klokken ringer el’ve,
kejseren ståar på sit høje, hvide slot,
Sa hvidt som et kridt,
Sa sort som et kul
Fare, fare, krigsmand,
Døden må du lide,
Den som kommer allersidst,
Skali den sorte gryde.

Første gang så la’r vi ham gå,
Anden gang da ligeså,
Men tredje gang så ta’rvi ham
Og putterhami gryden!

Vertaling:
Brug, brug, ‘brille’
De klok slaat elf.
De keizer staat op zijn hoge witte slot (kasteel)
Zo wit als krijt
Zo zwart als kool (antraciet)
Ries, reis krijger (krijgsman)
Doden moet je leuk vinden (mag je graag lijden)
Degene die als laatste komt
Zal in de zwarte ‘pot’
De eerste keer zullen we hem laten gaan.
De andere keer eveneens
Maar de derde keer dan pakken we hem
En stoppen hem in de pot!

(bron: kunst op straat-groningen)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *