Toeristen zeer positief over Groningen

Waarderingscijfer gestegen naar 8,4

groningen-toerisme-1

Zowel dagbezoekers als verblijfstoeristen waarderen de stad Groningen zeer positief. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Marketing Groningen en de gemeente is uitgevoerd. In de periode tussen juni 2015 en december 2015 legden enquêteurs van onderzoeksbureau Sweco bezoekers van de stad vragenlijsten voor. Ten opzichte van voorgaande metingen onder toeristen en dagbezoekers is de waardering voor de stad gestegen. Het aantal bezoekers uit het buitenland, met name Duitsland, stijgt.

Recreatief winkelen (inclusief de markt) en de historische bezienswaardigheden blijken de belangrijkste redenen om Groningen te bezoeken. De goede sfeer in de stad en het aanbod van winkels en horeca dragen eraan bij dat bezoekers langer in de stad blijven. Wethouder Joost van Keulen van onder meer Toerisme en Recreatie is blij met de mooie 8,4 die de stad als rapportcijfer krijgt:  “Toerisme is een belangrijke sector voor de economie van Groningen en het is natuurlijk geweldig dat bezoekers zo positief zijn over wat de stad en met de ondernemers in deze stad hen bieden.”

In het onderzoek zijn twee groepen bezoekers onderscheiden: Nederlandse en buitenlandse verblijfstoeristen die in de stad Groningen hebben overnacht en Duitse dagrecreanten die vanuit eigen huis of een logeeradres elders de stad bezoeken. Beide groepen hebben dezelfde waardering voor Groningen. Naast een bezoek aan de winkels, de markt en de horeca wordt door zo’n 10% tot 15% van de Duitse dagrecreanten de Martinitoren en/of het Groninger Museum bezocht en/of een rondvaart door de grachten gemaakt. Ook onder de verblijfstoeristen zijn dit populaire activiteiten.

Directeur Hans Poll van Marketing Groningen constateert dat de stad ook toeristisch steeds internationaler wordt: “We zien een landelijke trend dat het inkomend toerisme toeneemt. Dit zien we ook terug in Groningen. Een belangrijk deel van onze bezoekers komt uit Duitsland. De hoge waardering van met name die bezoekers zal via mond-op-mond-reclame worden doorgegeven en nieuwe recreanten naar Groningen trekken.”

NBTC-NIPO onderzoek

De resultaten van de Sweco-enquête sluiten aan bij de resultaten van een doorlopend onderzoek van NBTC-NIPO Research, waarin de waardering voor Groningen ook hoog is. Volgens NBTC-NIPO vinden bezoekers dat het winkelaanbod in Groningen verbeterd is ten opzichte van een jaar geleden. Steden met unieke en bijzondere winkels zijn Deventer, Groningen en Haarlem.  Groningen en Rotterdam organiseren bovengemiddeld veel evenementen, zo blijkt uit dit onderzoek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *